Zywa Een halve eeuw later

De gezant werd met vrienden
en vluchtelingen, oproerkraaiers
naar men zei, ontboden en
uit het land verbannen
dus ging hij

brieven schrijven
die wij actualiseren
Geschikte fragmenten
plakken we ter bemoediging
in ons betoog

Hij zou er mee instemmen
De wereld is veranderd
dus verdraaien we zijn woorden
om de glans van zijn gezag
af te laten stralen op onze

niet aflatende raad en daad
zoals zwaar bepakte soldaten
's avonds hun tweepuntige palen
in een kring om het kamp slaan
bereid om hun leven te geven

Gedicht 5520
Amsterdam, 2024-04-29
De eerste editie van Paulus (Charles Vergeer) - 2021
Filologische studie
Gezant: de apostel Paulus was een gezant van de leiders van de orthodoxe joden, de hogepriesters Simeon 'Kefas' ('Petrus', 27-44) en Jakob 'Oblias' (44-66), zoals een halve eeuw later ook de ouderlingen/presbyters/bisschoppen van de 'christelijke' gelovigen (Grieken en joden) in Efeze zich beschouwen als gezanten van het geloof
Brieven: aan de ('christelijk'-)orthodoxe joden in Korinthe, geschreven vanuit de hoofdstad van de provincie Asia, Efeze, waar toen 200.000 mensen woonden, en waar de joden en 'christenen' niet verjaagd waren zoals gebeurd is in de andere steden van het Romeinse Rijk; daarom werd Efeze het centrum van de christelijke overlevering, waar de evangelies van Lukas en Johannes, het verhaal van de Handelingen van de Apostelen, en het Apostolikon (de 'Zendingspreken', die later ten onrechte benoemd zijn als de Paulinische brieven) ontstonden
Soldaten: 2 Korinthiërs 12:7 "En opdat ik me niet zou laten voorstaan op bijzondere openbaringen moest ik op mijn zwakke vlees een palissade dragen, een Satansengel om mij ervan langs te geven"

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Verhalen: (on)waarheid, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

Hij verkent de stad

om haar in te gaan nemen --


met ware vrede.


He's looking aroundEr erkundet die
the city in order to --Stadt, um sie einzunehmen --
take it with true peace.mit wahrem Frieden.

Gedicht H4594
Amsterdam, 2024-04-11
Palmzondag: na de intocht verkent de Bevrijder ('Jezus') met de troepen onder leiding van Judas het centrum van Jeruzalem (Markus 11:11)
Maandag: eerste aanval, bezetting van de tempel (verjaging van de belasting-inners); Judas levert het centrum van de stad over aan de nieuwe koning
Dinsdag: de Romeinse troepen uit Caesarea arriveren en heroveren het tempelplein
Donderdag: tweede aanval, die totaal mislukt
Filologische studies "Een nameloze - Jezus de Nazarener" (1997) en "Het panterjong: leven en lijden van Jezus de Nazarener" (2000) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: revolutie, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

Wee, verdorven stad!

Hoort! Wij bereiden de Weg --


voor onze koning!


Woe, this wicked city!Wehe, böse Stadt!
Hear! Hear! We are preparing --Wir bereiten unserem --
the Way for our king.König den Weg! Hört!

Gedicht H4592
Amsterdam, 2024-04-09
De beweging van joodse opstandelingen op het eind van de jaren 20 van de christelijke jaartelling heet: de Weg (naar de vestiging van Gods koninklijke heerschappij, zoals onder Jozua)
Marcus 1:2 is later ingelast en verwijst naar Exodus 23:20 en Maleachi 3:1, "Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw Weg bereiden zal"
Marcus 1:3 verwijst naar Jesaja 40:3, "de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de Weg des Heren, maakt recht zijn paden"
Handelingen 24:22 "Maar Felix, die zeer goed van de Weg op de hoogte was, verdaagde hun zaak"
Filologische studie "Paulus - Kijken in Uw lezend gezicht" (2012, Charles Vergeer), paragraaf 1.1.a

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: revolutie, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

Ik streep mezelf weg

bij het lezen, zo hoor ik --


wat er gezegd wordt.


I rule out myselfIch lese ohne
when reading, so I can hear --mich selbst, damit ich höre --
what is being said.was mir gesagt wird.

Gedicht H4593
Amsterdam, 2024-04-10
De tekst van de epistels. Een verhandeling over het Corpus Paulinim (Günther Zuntz) - 2007
Filologische studie "The Text of the Epistles. A Disquisition upon the Corpus Paulinum" - "Lesen heißt mit fremden Kopfe denken" ("Lezen is denken met het hoofd van anderen"), aangehaald in de filologische studie "Geschreven en toegeschreven" (2013, Charles Vergeer), § 7.A: "Lezen is zich verdiepen in een tekst. Luisteren naar de toon en de stem van de tekst zoals we luisteren naar muziek."
Bundel: Geglimpt
Trefwoord: Aandacht: focus 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles; Zuntz, Guenther 


Zywa Paradox [2]

Aan de vooravond van de strijd
wordt er op de heuvels buiten
de stadsmuur gezongen
want de overwinning is nabij

We moeten de belofte volgen
we moeten ons bevrijden
we moeten en mogen
dus bloed vergieten


Twee generaties later
is het nog maar een vaag verhaal
De verzetshaarden zijn verwoest
de massagraven overwoekerd

Alleen de verliezers vergeten het niet
De ene partij ziet om in wrok
en legt een vloek op de andere
die de nederlaag sublimeert

tot een paradox
want wie God aan zijn zijde heeft
kan alleen maar winnen -
in Zijn verheven werkelijkheid

Gedicht 5499
Amsterdam, 2024-04-15
Markus 11:1-10 en Matteüs 21:1-10 - Intocht van de Bevrijder ('Jezus'), de tot koning Gezalfde (Messias/Christus), in Jeruzalem, herdacht op Palmzondag
Nabij: Marcus 1:15, 14:41-42 "Het uur is gekomen; de overgave van de stad is nabij!"
Verzetshaarden en massagraven: de Romeinse shoah (totale vernietiging, niet: holocaust [dieroffer om genade of zegen af te smeken]) van 2000 jaar geleden tegen de opstandige joden
Er waren twee partijen verliezers: de Joden die uit de mislukking van de opstand concludeerden, dat de Bevrijder (Jezus) blijkbaar niet de Messias (Gezalfde/Christus) was, en de Joden die eraan vasthielden dat hij dat wel was, maar de bevrijding geestelijk en niet werelds was
De eerste groep voegde ongeveer in het jaar 100 als 19de gebed een vloek jegens de 'christelijke' joden toe aan het Achttiengebed (Sjemoné Esré / Amidah), nummer 12, genaamd Birkat ha-Minim (Op de ketters)
Filologische studies "Paulus - Kijken in Uw lezend gezicht" (2012), "Geschreven en toegeschreven" (2013) en "Wie was Paulus wel?!" (2016) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: houvast, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 


Zywa Aanstekelijk vuur

De oudsten kennen de details
Ze rechtvaardigen hun innerlijke
stem en moeten wel splitsen

wanneer ze het oneens zijn
over de bekoringen die zich altijd
voordoen als de ware weg

Ze schreeuwen nooit, ze weten
hoe het werkt en laten anderen
de conclusie trekken

wie vals beschuldigd wordt
Ze zegenen en bemoedigen
hun getrouwen om inzicht

te ontvangen, rechtstreeks
in hun hoofd geschreven
op geestelijke tafelen

En weer valt er een windvlaag
binnen, het licht spookt
in vlammen door de zaal

Gedicht 5496
Amsterdam, 2024-04-14
Pinkstergemeente te Schiedam in 1971-1972, in 1974 toegetreden tot de Morgenstond-groep
Splitsen: 2 Korinthiërs 11:13-14
Geestelijke tafelen: in plaats van de stenen tafelen met de Tien Woorden (Tien Geboden), Exodus 34:1
Windvlaag: Handelingen 2:1-4 (Pinksteren)

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Leiderschap, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

De aarde kleurt rood,

een bloedakker, te steil --


om te ontsnappen.


The earth is turningDie Erde wird rot,
red, a field of blood, too steep --ein Blutacker, viel zu steil --
for any escape.um zu entkommen.

Gedicht S2177
Amsterdam, 2024-04-14
Judas en de opstandelingen die, achtervolgd door de Romeinse cavalerie, het Kedron-dal uit proberen te vluchten, sneuvelen bij de bron En Rogel in de vernauwing van het dal, op de helling die sindsdien Akeldáma (Bloedakker) heet (Handelingen 1:18-19 "Judas [..] stortte voorover, werd in het midden opengereten en al zijn ingewanden zijn naar buiten gekomen, en het is bekend geworden aan allen, die te Jeruzalem wonen, zodat dat stuk land in hun eigen taal Akeldama, dat wil zeggen bloedgrond, heet", ook Matteüs 27:9)
Filologische studies "Een nameloze - Jezus de Nazarener" (1997) en "Het panterjong: leven en lijden van Jezus de Nazarener" (2000) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Oorlog: dood / slachtoffers, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

De hogepriester

is een vechtersbaas, hij waagt --


zijn leven voor God.


The high priest himselfDer Hohepriester
is a born fighter, he must --ist ein Kämpfer, er riskiert --
risk his life for God.sein Leben für Gott.

Gedicht S2176
Amsterdam, 2024-04-14
Simeon, de 'Kefas' ('Rots'/Petrus, de hogepriester) van de opstandige orthodoxe joden, neemt deel aan de aanval op het huis van de door de Romeinen aangestelde hogepriester Jozef Kajafas, waar de Bevrijder ('Jezus') gevangen gehouden wordt; hij waagt zich dus in het hol van de leeuw
Het woord 'alektor' moet niet begrepen worden als 'de haan', maar als 'eklektos': 'de uitverkorene' (de hogepriester)
Filologische studies "Een nameloze - Jezus de Nazarener" (1997) en "Het panterjong: leven en lijden van Jezus de Nazarener" (2000) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: houvast, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

Zonder oor kan hij

niet langer de koning zijn --


maar hij heeft vier broers.


Without the ear heOhne Ohr kann er
can no longer be king, but --nicht mehr König sein, aber --
he has four brothers.er hat vier Brüder.

Gedicht S2175
Amsterdam, 2024-04-14
Markus 14:47 Wetend dat de Messias als vertegenwoordiger van God ongeschonden moet zijn, verminkt een handlanger van de hogepriesters en de farizeeën de Bevrijder ('Jezus', de gezalfde ('Messias') knecht der Heren, Johannes 18:10), en verscheurt de door de Romeinen aangestelde hogepriester Jozef Kajafas het naadloze gewaad dat de Bevrijder ('Jezus') draagt (Markus 14:63)
Vier broers: Jakob, Joses (Jozefje), Simeon en Juda (Markus 6:3)
Filologische studies "Een nameloze - Jezus de Nazarener" (1997) en "Het panterjong: leven en lijden van Jezus de Nazarener" (2000) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: ritueel, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 


Zywa Bij een dierbare overledene

We hebben het volbracht
hem gebalsemd, opgelucht
hem in te wikkelen en
hem weer voor ons te zien
zoals hij was

Hier bij hem
in de herdenkingsruimte
van ons leven met hem
is hij dichtbij, we voelen
zijn aanwezigheid

en vluchten bang naar buiten
nog voordat hij in het graf
gelegd wordt, het lichaam
ligt klaar in de voorhal
hijzelf is er niet meer

Gedicht 5493
Amsterdam, 2024-04-13
Johannes 19:30 "Het is volbracht!"
Markus 15:46 Jozef legt het lijk van zijn zoon, de Bevrijder ('Jezus'), in de herdenkingsruimte (de memoria) van het familiegraf, dat is de voorhal waar de nabestaande bijeenkomen om de bijgezette doden te herdenken
Markus 16:1-8 Toen de sabbat voorbij was, gingen Maria van Magdalena en Maria, de vrouw en de moeder van de Bevrijder ('Jezus'), naar de herdenkings-ruimte om het lijk te balsemen. De steen voor de ingang blijkt te zijn weggerold. Ze ervaren Gods aanwezigheid en vluchten bang weg.
Historische liefdesroman "Kallirhoë" (Chariton, 2de eeuw): 3.3.1 toen hij aankwam, zag hij dat de afsluitstenen van het graf bewogen en de ingang vrijkwam
Liefdesroman "Ephesiaká" 3.8 (Xenophon van Efeze, 3de eeuw): Perilaus gaat naar het graf van Anthia en treft de ingang open aan
Filologische studies "Een nameloze - Jezus de Nazarener" (1997), "Het panterjong: leven en lijden van Jezus de Nazarener" (2000), en "Paulus - Kijken in Uw lezend gezicht" (2012) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Dood: levenloos, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

Het is een nieuw plan:

de Bevrijder bevrijden --


uit onze wanhoop.


It is a new plan:Der Plan: Befreiung
to free the Liberator --des Befreiers aus dieser --
from our own despair.Verzweiflung unser.

Gedicht S2174
Amsterdam, 2024-04-12
[A] De Bevrijder ('Jezus') zit gevangen in het huis van Josef Kajafas, de door de Romeinen aangestelde hogepriester, een collaborateur in de ogen van de orthodoxe joden
[B] De latere, 'christelijke', interpretatie legt het incognito van Simeon, de 'Kefas' ('Rots', Petrus) uit als een verloochening, om de groep aanhangers van de Bevrijder ('Jezus') in Jeruzalem zwart te maken (en de Romeinen vrij te pleiten van de terechtstelling)
Filologische studies "Een nameloze - Jezus de Nazarener" (1997) en "Het panterjong: leven en lijden van Jezus de Nazarener" (2000) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: revolutie, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 


Zywa Er is weinig tijd

Er is weinig tijd, ik wil nog
mijn verhaal vertellen
niet wat me overkomen is

de lichamelijke klappen
de angst in mijn vezels
en de twijfel aan mezelf

maar het verpletterende
het onzichtbare
vuur dat er ineens was

het inzicht, de liefde en de zorg
voor mij en iedereen
die haar tekort kwam

die vluchtelingen en ontheemden
droog door de zee, de rivier laat
waden en drenkelingen redt

die doden in leven houdt
omdat de werkelijkheid bestaat
zoals we haar denken

Gedicht 5487
Amsterdam, 2024-04-11
Er is weinig tijd: [A] voor de acht miljard mensen om de aarde leefbaar te maken, [B] wanneer je oud bent, [C] naar de overtuiging van Paulus, dat binnenkort de Messias/Christus/Gezalfde terugkomt (1 Korinthiërs 7:29,31)
Wat me overkomen is: Chronologisch: 1 Korinthiërs 15:31, 2 Korinthiërs 1:8, Handelingen 18:12, 17:14, 17:5, 2 Korinthiërs 7:5, Handelingen 16:19,22-24
Het vuur: Exodus 3:4, 13:21, 14:24, Handelingen 9:3-4, Galaten 1:15-16, 2:2, 1 Korinthiërs 15:8
Door de zee: ontsnapping door de Rode Zee onder leiding van Mozes (Exodus 14:21-22)
Door de rivier: intocht in het Beloofde Land onder leiding van Jozua (Jozua 3:14-17)
Drenkelingen: Paulus op zijn reis als gevangene van Jeruzalem naar Rome (Handelingen 27:41-44)
De opzet van Handelingen is, dat het centrum van het geloof zich verplaatst van Jeruzalem naar Rome
Filologische studies "Paulus - Kijken in Uw lezend gezicht" (2012), "Geschreven en toegeschreven" (2013) en "Wie was Paulus wel?!" (2016) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Apocalyps, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 


Zywa IJveraars

Als ik in deze dras
niet al weggerot was
met mijn laatste beetje
hoop dat ondanks alles
God nog steeds met mij is
zou ik me omdraaien

en janken van ellende
Ze verdraaien mijn woorden
en mijn leven om een succes
te maken van de mislukking
Er is niets over van Zijn macht
Zijn koninklijke heerschappij

Er zijn geen ijveraars meer
ze zijn overal uitgemoord
of aanbidden de vermoorde
koning als een Gouden Kalf
Er is geen toekomst meer
voor nederigheid

Gedicht 5484
Amsterdam, 2024-04-10
IJveraars: [1] aanhangers van de Weg: Nazareners, Zeloten, dolkmannen (sicarii), en later: jihadisten, [2] de orthodoxe joden die de keizer niet erkennen
Johannes 14:6: "Jezus zei tot hem [Tomas]: Ik ben de Weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij"
Volgens een legende is de apostel Paulus onthoofd in het drassige gebied bij de Saliebronnen (Aquae Salviae) buiten de zuidelijke stadsmuur van Rome
Overal uitgemoord: in heel het Romeinse rijk, door het leger, dat daarbij geen onderscheid maakt tussen de orthodoxe joden (zoals Paulus) en de 'zalvers' (de 'christenen', zoals de joden die geloven dat de Bevrijder ['Jezus'] de Messias was, spottend genoemd worden - een naam die zij overnemen als geuzennaam)
De 'christenen' stellen niet Gods heerschappij centraal, maar de verlossing door de vermoorde Bevrijder ('Jezus') de Messias/Christus/Gezalfde, wat voor joden zoals Paulus heiligschennis is
Filologische studies "Paulus - Kijken in Uw lezend gezicht" (2012) en "Geschreven en toegeschreven" (2013) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Verhalen: (on)waarheid, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 


Zywa De betere wereld

De mensen geloven, maar twijfelen
steeds meer, ze zoeken houvast
bij elkaar in discussies

over de oude belofte
en de nieuwe
die niet uitkomt

Weinigen van hen, van ons
zijn er overgebleven
We houden ons gedeisd

houden onze bijeenkomsten
besloten om vrijuit te kunnen
spreken en geen aanstoot te geven

We zingen de liederen
lezen oude brieven voor
en vatten alles samen

in nieuwe woorden
die we noteren om ze door te geven
Het kan nog, de eindtijd duurt nog

Gedicht 5481
Amsterdam, 2024-04-09
Opdracht tot een betere wereld, onder Gods heerschappij: Handelingen 1:4,8, Genesis 9:1 - Jezus in de mond gelegd, verwijzend naar Genesis 9:1
De voortdurende joodse opstanden tegen het Romeinse gezag leiden tot een grootschalige uitroeiing van de verzetshaarden, om de Pax Romana te handhaven. In deze moeilijke situatie stellen de leiders van de 'christelijk'-joodse gemeenschap in Efeze (ten zuiden van Izmir) in het jaar 95 een bundel geloofsteksten samen onder de noemer 'Brieven van Paulus', gebruikmakend van fragmenten uit enkele brieven die Paulus in de jaren 52-54 vanuit Efeze schreef aan de 'christelijk'-joodse gemeenschap in Korinthe
Weinigen van hen: van het Oude Verbond
Weinigen van ons: van het nieuwe Verbond
Filologische studies "Paulus - Kijken in Uw lezend gezicht" (2012) en "Geschreven en toegeschreven" (2013) van Charles Vergeer

Bundel: De Koning
Trefwoorden: Godsdienst: geboden, Bijbel 
Eerbetuiging aan: Vergeer, Charles 

Zywa
Eerbetuiging aan
Vergeer, Charles
DuitsEngels5-7-5
PenseelPuimPuinRegenLiefdes
VerdichtTrekvogelsAlsloosFoto
EerbetuigingenOpdrachtenComponistenHome
Aandacht is als zonneschijnVolgorde omkeren: oudste bovenaan
Vermeld © Zywa bij gebruik van teksten,
tekeningen, ontwerpen, schilderijen en foto's
Woord zoeken:  CTRL-F